fbpx

Ha a fejben háború dúl – 7 tipp hogyan kezdj el meditálni

Lehetetlen határidők a munkában, közben a család nyaggat, a barátokra megint nincs idő, szalad a lakás, rohan a gyerek, ugat a kutya… miért nem tud egyszer – csak egyszer – minden simán menni?!

Nem az a baj, hogy nem tud, hanem hogy nem hagyjuk. A legnehezebb dolgot próbáltuk meg most megfogalmazni: hogyan állj meg egy percre ebben a rohanásban. Vegyél egy mély levegőt. Szánj tíz percet arra, hogy rendeződjön a világ körülötted.

Próbáltad már a meditációt?

A meditáció olyan gyakorlat, amely arra ösztönöz, hogy tudatában legyél a testednek és az elmédnek. Segít, hogy megszabadulj a tudatos (és néha tudattalan) aggodalmaidtól. Ez több, mint ülni, és közben megpróbálni nem gondolni semmire: inkább megtanít arra figyelni, mi nyugtat meg minket és mi az, ami viszont ezt akadályozza (például a telefon felpittyenése).

Ahogy a legtöbb technika, ez is csak gyakorlással tökéletesíthető. Az elején nehéz, bonyolult, értelmetlen – aztán idővel jutalmazó szokássá válhat, ami javítja az életünket több szempontból is. A stresszorok kiküszöbölése jót tesz az elmének és a testnek egyaránt: a feszült nyak és váll, az álmatlanság és az emésztési problémák csak néhány mellékhatásai a mindennapi aggodalmak rossz hatásainak.

“Amit gondolsz, azzá válsz. Amit érzel, azt vonzod be. Amit elképzelsz, azt valósítod meg.”

Buddha

De hol is kezdjük?

Ha jógáztál már korábbak, akkor ismered a meditáció egyik formáját (shavasanában pihenés). Azonban ha nem tudod hol is kezd, akkor néhány dolgot érdemes végig gondolnod:

  1. Nincs rossz vagy jó módja a meditációnak. Lehet hogy néhány gyakorlat elég, hogy rájöjj mi nyugtat meg, van hogy több különböző módszereket kell kipróbálnod. Ne add fel, szánj legalább egy hónapot arra, hogy megtaláld a neked valót!
  2. Próbálj meg eltávolodni a zavaró hangoktól és/vagy fényektől (például némítsd le a telefonod:) ). Valakinek a teljes csend, másoknak egy puha háttérzene segít, valakinek a sötét, másoknak a félhomály, megint másoknak a természetes fény. Kísérletezz azzal, hogy Neked mi a legkényelmesebb!
  3. Kísérletezz a kényelmes helyzetekkel is. Feküdni a padlón, vagy ülni a székben, esetleg keresztbetett lábakkal egy párnán?
  4. Kezdd kis lépésekben (rövid is meditációkkal) majd növeld a fókuszálási képességed. Nagy segítség lehet egy meditációs applikáció a telefonodon, ami támpontot ad, hogyan is kezdj neki.
  5. Próbálj meg minden nap ugyanabban az időben gyakorolni. Ha reggelente aggodalommal ébredsz, akkor próbálj meditálni az előtt, hogy kilépnél az ajtón. Ha éjszaka nem hagy aludni az idegesség és a stressz, akkor lefekvés előtt csináld a gyakorlatokat.
  6. Meditálás alatt csak magadra figyelj. Érezd minden testrészed, jegyezz meg minden benned keletkezett feszültséget. Menj végig az izmaidon, lazítsd el őket külön-külön.
  7. Eközben persze nem feledkezhetünk meg a légzésről. Lélegezz egyenletesen és mélyen. Nem számít, az elméd éppen hol vándorol, térj mindig vissza a légzéshez. Ez segít összpontosítani.

Meditálás után gratulálj magadnak. Légy büszke arra, hogy mit ért el az elméd. Elsőre lehet furcsa lesz, de valójában nagyon felszabadító érzés, ha hálával és elfogadással közelítesz az elkövetkező napokhoz.

Leave a Comment

khalersfivealvás-zavarok