fbpx

A legtöbbször előforduló élelmiszer-intoleranciák

Az étel-intolerancia (az étel allergiával ellentétben) nem életveszélyes, ugyanakkor komoly problémát jelent az érintettek számára. Egyes becslések szerint a világ lakosságának húsz százaléka szenved tőle és az érzékenységek gyakorisága egyre csak nő.

Nehéz megállapítani, ha valamilyen intoleranciától szenvedünk, ugyanis a tünetek akár étkezés után rögtön, akár több óra múlva jelentkeznek – így nehéz megtalálni a rosszullétet okozó élelmiszert. Bár az étkezési intolerancia tünetei változatosak, leggyakrabban az emésztőrendszert, a bőrt és a légzőrendszert érintik. Ilyenek a hasmenés, puffadás, kiütések, fejfájás, hányinger, fáradság, hasi fájdalom, de lehet orrfolyás vagy reflux.

Eliminációs diétával (speciális étrend ami a sértő élelmiszerek szűkítésére fókuszál) vagy vérvételes tesztekkel lehet megállapítani az intoleranciát okozó ételt, vagy összetevőt.

5 meglepően gyakori étel-intolerancia

Sok élelmiszer és élelmiszer és adalékanyag van, amelyekre egyes emberek szervezete nem úgy reagál, mint ami másoknál megszokott. A tünetek széles skálája miatt sokszor nehéz rájönni a háttérben húzódó okokra. A laktózt egyes kutatások szerint a világ lakosságának 60%-a nem tudja megemészteni, de a glutént is sokak szervezete (a világ lakosségénak 13%-a) nem tudja megfelelően feldolgozni. Intolerancia kialakulhat számos adalékanyagra, mint például az élelmiszer-színezékek, tojás, aszpartám és a cukoralkoholok bármelyike.

És melyik öt fordul elő kiemelkedő számban…?

  1. A laktóz intolerancia igen gyakori, leginkább emésztési panaszok jellemzik a tüneteit, úgy mint puffadás, hasmenés, gázok, vagy hasfájás. A laktóz intoleranciában szenvedőknek kerülniük kell a tejtermékeket, mint a tej és a fagylalt.
  2. A glutén intoleranciában szenvedő embereknél gyakoriak lehetnek a hasi fájdalom, a puffadás de gyakori a fejfájás is. A glutén a búza, az árpa, a rozs és a tritikáliában található fehérje.
  3. A fruktóz egy egyszerű cukor (például ami a gyümölcsökben is található), amelyet sok ember fogyaszt. Azok számára, akik nem tudják megfelelően megemészteni olyan tüneteket okozhat, mint a puffadás, a gázok és a hasmenés.
  4. A hisztamin egy olyan vegyület, amely természetes módok a szervezetben is előfordul. Inroleranciáról akkor beszélhetünk, hogyha a szervezet nem képes megfelelően lebontani és kiüríteni azt. Ilyenkor tünet lehet a viszketés, csalánkiütés, gyomorfájás. Hisztaminban gazdag többek közt a vörösbor, a sör, a sajtok vagy a halak.
  5. A koffein egy olyan stimuláns, amely nélkül néhányan alig tudunk kimászni az ágyból, míg mások kifejezetten érzékenyek rá. Még egy kis mennyiség is okozhat szorongást, gyors szívverést és álmatlanságot: ha bármelyiket is tapasztaljuk, járjunk utána nem vagyunk-e érzékenyek a koffeinre (hiába a reggeli rutinunk része).

Leave a Comment

étkezéssporttaplalkozas