fbpx

5 kérdés a munkahelyi konfliktusok és félreértések kezeléséről

Minden irodában vannak különös személyiségek, érzékeny témák és stresszes időszakok. Valójában legyen szó bármilyen munkakörnyezetről, egy bizonyos szintű konfliktus teljesen normális – talán még egészséges is.

De mi történik akkor, ha minden nap konfliktus alakul ki? Vagy rosszabb: mi van akkor, ha ez elkezd hatással lenni a munkateljesítményre vagy a mentális jóllétre? 

1. Melyik munkahelyi konfliktus a normális/egészséges? Mikortól kell foglalkozni vele?

Majdnem minden konfliktus egészséges, amíg nem válik tiszteletlenné. Nem szükségszerűen a konfliktus tartalma a fontos, hanem a folyamat. Tehát nem feltétlenül számít, miről folyik a vita, amíg azt professzionálisan és tiszteletteljesen kezelik.

Abban a pillanatban, hogy valaki átlépi a határt, és megzavarja valakinek a mentális folyamatait vagy érzelmi jóllétét a munkahelyen, ez az, amikor az üggyel foglalkozni kell. Tehát ahelyett, hogy a „forró gombos ügyeket” figyelmen kívül hagyjuk, figyeljünk oda jobban a hangnemre, az üzenetátadásra és a kedvesebb szavakra.

2. Mi a legnagyobb hiba, amelyet elkövetünk a munkahelyi kommunikáció során?

A legnagyobb hiba az, hogy az emberek azt feltételezik, hogy mindenki ugyanúgy gondolkozik, ahogy ők. Az embereknek különböző személyiségük, különböző kommunikációs stílusuk van, és különböző módon gondolkoznak. Mégis, valamilyen oknál fogva a nagy többségünk azt feltételezi, hogy mindenki azonos módon gondolkozik – és ezért sok kommunikációs elakadás történik. Az emberek egy bizonyos időpontot, hangnemet, beszédmódot, közeget várnak – és ezután egy teljesen más dolgot kapnak, mint amire számítottak. Ezek az elmaradt elvárások könnyen frusztrációt okozhatnak a munkatársak között.

3.  Mit érdemes tenni a munkahelyi konfliktusok elkerülése érdekében?

Foglalkozni kell az elvárásokkal, elképzelésekkel. Ha egy információról beszélünk, és egy bizonyos választ várunk, magyarázzuk el a többieknek. Ha a munkatársak belsőleg elvárásokhoz ragaszkodnak, anélkül, hogy azokat megosszák a többiekkel, akkor lényegében azt feltételezik, hogy a munkatársaik gondolatolvasók. Legyünk annyira alaposak és egyértelműek az elvárásaiddal kapcsolatban amennyire csak lehetséges. Ez fogja előkészíteni az utat a sokkal tisztább kommunikáció és hatékony eredmények felé.

4. Ha úgy érezzük, hogy köztünk és egy munkatársunk között félreértés van, miket tehetünk?

  1. Kerüljük a hibáztató nyelvezetet, például „Úgy érzem, hogy te_____.”
  2. Vállaljuk a felelősséget minden olyan hibáért, amelyet úgy gondolunk, hogy a folyamat során vétettünk. Ez csökkenteni fogja a másik fél védekezését.
  3. Már a kezdet előtt legyen barátságos a hangnemünk. Feltételezzük azt, hogy ez az eset megoldódik, és ezzel a hozzáállással közeledjünk a beszélgetéshez.
  4. Ne mások előtt hozzuk fel a kérdést, így elkerülhetjük a feszengést.

5.  Hogy tudunk higgadtak maradni, amikor úgy érzzük, hogy felrobbanunk, vagy legszívesebben elsírnánk magunkat?

Ha úgy érzzük, hogy a dolgok kicsúsznak a kezünkből, amilyen hamar csak lehet, tartsunk szünetet. Kérhetjük, hogy a beszélgetést vagy a találkozót átütemezzék, és menjünk ki szabadba egy sétára.

Nyerjünk némi perspektívát! Amikor egy vita elért egy érzelmi szintet – megemelt hangokat, feszült hangnemet, kiabálást vagy akár könnyeket – a beszélgetés valószínűleg nem hatékony módon fog végződni, akármennyire is próbálkozunk. Amikor elöntötték az érzelmek, időre van szükség, hogy lenyugodjunk, hogy visszatérjünk a tárgyilagos hangnemhez.

Ne érezzünk nyomást azzal kapcsolatban, hogy egy kicsit ki kell kapcsolnunk– megérdemeljük ezt a szünetet, annak érdekében, hogy visszanyerjük a magabiztosságunkat és újra nekivágjunk a beszélgetésnek. A munkehelyi konfliktusok természetesen előforduló jelenségek, éppen ezért ne hibáztassuk magunkat és másokat, azért mert előfordulnak. Inkább törekedjünk a megoldásra!

Reméljük, hogy tudtunk hasznos tippeket adni! Hogyha úgy érzitek, hogy igénybe vennétek egy szakértő segítségét, bátran keressetek minket.

Leave a Comment

kiégés