fbpx

Sport és táplálkozás

Vitatott kérdés, hogy a táplálkozás önmagában teljesítményfokozó hatással bír-e. Nos, pontosítani kell a dolgot.

A táplálkozásnak

  • az időzítése (mikor?) /edzés előtt, közben, után/
  • mennyisége (mennyit?), valamint, hogy
  • mit is eszünk valójában (szénhidrát, fehérje, zsír…) (mit? mi az üzemanyag?)

valóban nagy hatással lehet a teljesítményünkre!

Mindenesetre, nem kell azt hinni, hogy vannak csodatevő élelmiszerek, amelyek önmagukban fokozzák a teljesítményünket. 😊

Mit is jelent pontosan a sporttáplálkozás és miben tér el a normál egészséges táplálkozástól?

Tulajdonképpen csak az apró részleteken és a tápanyagok időzítésében tér el. Bizonyos szintű előkészületet, tervezést és szervezést igényel. A sporttáplálkozásnak az a legfőbb célja, hogy a teljesítményünket növelhessük (szellemi és fizikai teljesítményt is növelhetünk) és a regenerálódást gyorsítsuk. Ezen felül pedig például a fogyást, izomerő, izomtömeg növelést is elősegíti. Segít elérni és megtartani az ideális testtömegünket, optimalizálni tudjuk a folyadékháztartásunkat, kiegyensúlyozottabbá tehetjük az energiaszintünket. Összességében tehát segít közelebb kerülni a céljainkhoz attól függetlenül, hogy csak a Margitszigeten szeretnénk több kört futni, vagy hogy szeretnénk-e pár kilogrammtól megszabadulni, vagy hogy az Iron manre szeretnénk felkészülni.

Mindenkinek – nemtől, kortól és edzettségi szinttől függetlenül – meg lehet állapítani, hogy mennyi és milyen típusú tápanyagra van szüksége edzést megelőzően vagy azt követően. Értelemszerűen egy élsportolónak (aki naponta 2-3x is edz több órát) mennyiségben is több tápanyagra van szüksége, egy hobbi sportolónál viszont nem feltétlenül tér el nagyban (csak a már fent említett időzítésben) a normál táplálkozástól.

Hogyan kell alkalmazni?

A sportolásnál (előtt, közben, után) oda kell figyelnünk az izom- és májglikogén (szénhidrát) raktárak állapotára, feltöltésére, illetve a megfelelő hidratáltsági állapotra. Aki sportol, versenyez biztosan tudja, nem mindegy, hogy edzés illetve versenyzés előtt mikor, mennyit és mit ettünk. Sokan eshettünk már abba a hibába, hogy menet közben rosszul lettünk. Ez egyértelműen rontja a teljesítményünket.

Különböző sportágaknál (rövid időtartalmú vagy hosszabb állóképességi sportágak) másképpen kell a táplálkozásunkra odafigyelni. Nem mindegy, hogy valaki a maratonra készül, edzőterembe megy le edzeni, vagy hobbiból megy el kocogni a barátaival és közben jókat beszélgetnek. Az, hogy pontosan mennyi szénhidrátra, zsírra, fehérjére van szükségünk függ a sportolás típusától és intenzitásától. Például, ha szeretnél zsírt veszíteni és szeretnéd, hogy a szervezeted a zsírégetést részesítse előnyben, akkor bizony edzés előtt nincs szükséged sok szénhidrátra, mert abban az esetben csak a gyorsan a szervezetbe jutott tápanyagból dolgozik, nem pedig a zsírraktárakból. Az edzés pedig jobb, ha alacsony, esetleg közepes intenzitású, de hosszabb ideig tart.

A megfelelően időzített táplálkozás és a megfelelő mennyiség segíthet elérni a céljaidat. Természetesen az étkezés a fizikai aktivitással karöltve tudja elhozni a várva várt sikert.😊

Leave a Comment

sétáló megbeszélésmunkahelyi mozgás